STATUT
GIMNAZJUM
W STAROŹREBACH
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Gimnazjum jest trzyletnią szkołą publiczną , która kształci i wychowuje uczniów zgodnie z ich aspiracjami, uzdolnieniami oraz celami i zadaniami systemu oświaty w Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
Gimnazjum spełnia funkcję wychowawczą, kształcącą, opiekuńczą i kulturotwórczą, tworząc warunki intelektualnego, patriotycznego, emocjonalnego i fizycznego rozwoju uczniów.
§ 3
Gimnazjum mieści się w Staroźrebach przy ulicy Szkolnej 7.Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Staroźreby. Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie sprawuje nadzór pedagogiczny nad szkołą.
§ 4
Szkoła działa na podstawie Uchwały nr 41/IX/99 Rady Gminy w Staroźrebach z dnia 29 marca 1999 roku i ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 (Dz. .nr 95 poz.425) i wydanych do niej przepisów wykonawczych oraz niniejszego statutu.
§ 5
Szkoła posługuje się pieczęciami:
- małą okrągłą z napisem w otoku: Gimnazjum w Staroźrebach
- podłużną o treści Gimnazjum w Staroźrebach Gimnazjum ul. Szkolna 7.
§ 6
Umożliwiając realizację obowiązku szkoła:
1) zapewnia bezpłatne nauczanie w trzyletnim cyklu kształcenia,
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 7
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Konstytucji Rzeczypospolitej zgodnie z Deklaracją Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Człowieka oraz Konwencją o Prawach Dziecka.
2. Celem szkoły jest kształcenie i wychowywanie dzieci do dalszej nauki w szkołach ponad gimnazjalnych oraz do życia we współczesnym świecie,
3. Kształcenie i wychowanie służby rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kulturowe Europy i Świata.
4. Starając się zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne dla jego rozwoju, szkoła przygotowuje się do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
§ 8
1. Szkoła przekazuje uczniom podstawową wiedzę o człowieku i społeczeństwie, problemach społecznych i ekonomicznych kraju, świata, o kulturze, środowisku przyrodniczym i jego ochronie, nauce, technice i pracy – starając się zapewnić swoim absolwentom w szczególności:
· potrzebę rozwijania własnych zdolności i zainteresowań,
· umiejętność kierowania się w postępowaniu uniwersalnymi zasadami etyki
· wartościowe cechy woli i charakteru, jak godność, wrażliwość, samodzielność, odpowiedzialność, wytrwałość i obowiązkowość,
· umiejętność planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku, uczestnictwa w pracy zespołowej ,korzystania z różnych źródeł informacji, dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów;
· kształtowanie umiejętności komunikowania się i asertywności;
· pielęgnowanie tradycji i szanowanie autorytetów;
· promowanie zdrowego trybu życia;
· kształtowanie zachowań proekologicznych;
· doceniania znaczenia nauki i postępu technicznego;
· umiejętność posługiwania się powszechnie stosowanymi urządzeniami technicznymi, znajomość niektórych procesów technologicznych,
· doświadczenia przygotowujące do czynnego uczestnictwa w życiu społecznym
· znajomość zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie i sprawność fizyczną.
1. Zapewniając wiedzę o kraju ojczystym, szkoła stara się zaszczepić swym
wychowankom upodobanie do krajoznawstwa i turystyki.
2. Przygotowując do uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoła organizuje
wycieczki do teatrów, kin i muzeów.
§ 9
Statutowe cele i zadania w szkole realizują nauczyciele wraz z uczniami oraz innymi pracownikami szkoły przy współudziale rodziców w procesie działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej.
· umiejętność posługiwania się powszechnie stosowanymi urządzeniami technicznymi, znajomość niektórych procesów technologicznych,
· doświadczenia przygotowujące do czynnego uczestnictwa w życiu społecznym
· znajomość zasad higieny osobistej, troski o własne zdrowie i sprawność fizyczną.
1. Zapewniając wiedzę o kraju ojczystym, szkoła stara się zaszczepić swym
wychowankom upodobanie do krajoznawstwa i turystyki.
2. Przygotowując do uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoła organizuje
wycieczki do teatrów, kin i muzeów.
§ 10
Statutowe cele i zadania w szkole realizują nauczyciele wraz z uczniami oraz innymi pracownikami szkoły przy współudziale rodziców w procesie działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej.
§ 11
Szkoła organizuje naukę religii, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 12
Zgodnie z odrębnymi przepisami szkoła zapewnia uczniom:
1) pomoc psychologiczną i pedagogiczną ;
2) możliwość realizowania indywidualnego programu lub toku nauki, w tym
także ukończenia szkoły w skróconym czasie.
3) pomoc materialną w postaci doraźnych zapomóg, finansowania odpłatności
za drugie śniadanie z budżetu GOPS.
Rozdział III
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 13
1. Organami Szkoły są :
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Uczniowski
2. Rada Pedagogiczna , Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski uchwalają
regulaminy swojej działalności ,które nie mogą być sprzeczne z przepi-
sami prawa i niniejszym statutem. Regulaminy te są załącznikami do
statutu szkoły.
§ 14
1. Dyrektor szkoły kieruje pracą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do zadań dyrektora szkoły należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno- wychowawczą szkoły oraz pracą rady pedagogicznej.
b) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c) Sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne
d) podejmowanie decyzji w sprawie przyjmowania uczniów,
e) realizowanie uchwał rady pedagogicznej oraz rady szkoły, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
f) dysponowanie środkami finansowymi szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
g) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły,
h) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących
przepisów.
2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole na-
uczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor, w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycie-
lom i innym pracownikom szkoły,
c) występowania z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wy-
różnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły po zasię-
gnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4. W wykonywaniu swych zadań Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Peda-
gogiczna, rodzicami i Samorządem Uczniowskim, a w szczególności:
a) zapewnia bieżący przepływ informacji między organami szkoły,
b) uczestniczy z głosem doradczym w zebraniach w/w organów
5. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, niezgodnych z
przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały, Dyrektor Szkoły
niezwłocznie zawiadamia Kuratora Oświaty w Warszawie, który uchyla
uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja
Kuratora Oświaty jest ostateczna.
6. Dyrektor Szkoły wyraża zgodę na podjęcie w szkole działalności przez
stowarzyszenia i organizacje, których statutowym celem jest działalność
wychowawcza wśród dzieci albo rozszerzenie form pracy dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej szkoły, na wcześniej uzgodnionych warunkach.
§ 15
Dyrektor Szkoły sprawuje kontrolę spełnienia obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły, a w szczególności:
1) kontroluje wykonanie przez rodziców ucznia obowiązku:
2) współdziała z rodzicami ucznia w zapewnieniu mu warunków umożliwia-
jących przygotowanie się do zajęć szkolnych,
3) prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego.
§ 16
Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie
oświaty oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
§ 17
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej
statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
b) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) ustalenie szczegółowych kryteriów oceny zachowania uczniów,
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedago-
gicznych,
e ustalenie organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
nauczycieli
3. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) roczną organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcy-
jnych i pozalekcyjnych,
b) projekt planu finansowego, a w szczególności propozycje dotyczące uzu-
pełnienia pomocy dydaktycznych oraz poprawy warunków pracy uczniów
i nauczycieli,
c) projekty planów pracy Rady Rodziców w części dotyczącej prowadzenia
działalności wspierającej realizację statutowych zadań szkoły w zakresie
kształcenia ,wychowania i opieki,
d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień,
e) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć , w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowo płatnych
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
4. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian, a
następnie przedstawia go do uchwalenia radzie pedagogicznej.
5. Nie rzadziej niż dwa razy w roku Rada Pedagogiczna analizuje wnioski dy-
rektora szkoły, wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacji o
działalności szkoły.
6. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego
o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły.
7. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem
roku szkolnego, w każdym okresie w związku zatwierdzeniem wyników
klasyfikowania i promowania uczniów. Zebrania mogą być organizowane
na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy organu
prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
§ 18
1. W szkole działa Rada Rodziców, będąca reprezentacją ogółu rodziców
uczniów. Rada Rodziców współdziała z pozostałymi organami szkoły w
realizacji jej statutowych zadań, a szczególności :
a) może występować do Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
b) inicjuje i organizuje formy bezpośredniej pomocy rodziców w bieżącej
działalności szkoły i poprawianiu warunków jej funkcjonowania ,
c) organizuje działalność mającą na celu podnoszenie kultury pedagogicznej
wśród ogółu rodziców,
d) gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz prowadzi działa-
lność w celu uzyskania środków finansowych z innych źródeł, które
przeznacza na wspieranie działalności statutowej szkoły.
2. Zasady tworzenia rady rodziców ustala ogół rodziców uczniów szkoły .
3. Zasady pracy Rady Rodziców, w tym pozyskania i wydatkowania środ-
ków finansowych, określa regulamin działalności.
4. Dyrektor szkoły ma prawo do:
a) uczestniczenia, z głosem doradczym, w posiedzeniach Rady Rodziców,
b) występowania z inicjatywą uchwał Rady Rodziców.
§ 19
1. W szkole Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły
Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin samo-
rządu uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i po-
wszechnym.
3. Samorząd Uczniowski może przedstawić Dyrektorowi Szkoły, Radzie Peda-
gogicznej i Radzie Rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szko-
ły, przede wszystkim dotyczących praw i obowiązków uczniów. Tryb przyj-
mowania wniosków i opinii, kierowanych przez organy Samorządu Ucznio-
wskiego, do których organów szkoły określa regulamin, o którym mowa
w pkt.2.
4. Uczniowie szkoły mają prawo wyboru nauczyciela opiekuna Samorządu
Uczniowskiego. Zasady dokonywania tego wyboru określa regulamin, o któ-
rym mowa w pkt.2
Rozdział IV
Organizacja szkoły
§ 20
Czas trwania nauki w szkole wynosi 3 lata. Uczniowie są podzieleni na klasy, w których w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, według programów dopusz- czonych do użytku szkolnego. Klasy dzielą na oddziały, których liczebność
określona jest w przepisach szczegółowych MEN.
§ 21
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym, określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora
najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz
planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ pro-
wadzący i Mazowiecki Kurator Oświaty.
2. W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności liczbę uczniów w po-
szczególnych klasach, liczba oddziałów, liczbę pracowników szkoły, łącznie
z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć
obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym
kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, finansowych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący.
§ 22
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych
Przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w spra-
wie organizacji roku szkolnego.
§ 23
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydakty-
cznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć.
a) tygodniowy rozkład zajęć jest ustalany przez dyrektora szkoły z uwzglę-
dnieniem podstawowych zasad higieny pracy umysłowej:
b) konieczności zapewniania zastępstw za nieobecnych nauczycieli, przy
czym bez zgody zainteresowanego nauczyciela liczba tzw. okienek nie
może przekroczyć dwóch,
c) pięciodniowego tygodnia pracy nauczycieli pełnozatrudnionych.
§ 24
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze
prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Przerwy lekcyjne są 10 – cio minutowe, z wyjątkiem przerwy trzeciej, która
ma 15 minut.
§ 25
Podział oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych wa-
runków nauki i bezpieczeństwa oraz rodzaj i wymiar zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych prowadzonych poza systemem klasowo- lekcyjnym w grupach oddziałowych, między oddziałowych , międzyklasowych i międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów – ustala Dyrektor Szkoły na podstawie obowiązkowych przepisów, z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę .
§ 26
Szkoła przyjmuje na praktyki pedagogiczne studentów szkół wyższych i zakładów kształcenia nauczycieli na podstawie umów zawartych między szkołą i uczelnią ( zakładem kształcenia nauczycieli). Umowa określa w szczególności zasady i źródła wynagradzania nauczycieli. Umowę zawiera Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. Za zgodą Dyrektora Szkoły i po pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej umowy w sprawie praktyk mogą być zawierane przez poszczególnych nauczycieli.
§ 27
1. Realizacji celów dydaktyczno- wychowawczych szkoły doskonaleniu war-
sztatu pracy nauczycieli oraz popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród
rodziców służy biblioteka szkolna .Prowadzi ona wypożyczanie zbiorów, na
zasadach określonych w jej regulaminie. Jest także interdyscyplinarną praco-
wnią szkolną i prowadzi czytelnię umożliwiającą zajęcia dydaktyczne, w
szczególności z przysposobienia czytelniczo- informacyjnego uczniów ( w
grupach lub oddziałach). Jej użytkownikami są uczniowie, nauczyciele, inni
pracownicy szkoły i rodzice.
2. Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowany do tygodniowego planu
zajęć tak, aby umożliwiał dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych
i po ich zakończeniu.
§ 28
1. W szkole działa świetlica szkolna przeznaczona dla uczniów oczekujących na
rozpoczęcie zajęć szkolnych lub też na odjazd autobusu szkolnego.
2. Zajęcia w świetlicy odbywają się w grupach wychowawczych, których licze-
bność w zasadzie nie powinna być mniejsza niż 25 uczniów.
§ 29
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia drugiego śniadania.
2. Zasady funkcjonowania stołówki szkolnej i odpłatności za posiłki ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców z możliwością nieodpła- tnego spożywania śniadań przez dzieci z rodzin najuboższych, za których
opłaty wnosi GOPS.
§ 30
1. Dla uczniów mających trudności w nauce i z zaburzeniami rozwojowymi
organizowane są – w miarę potrzeb – zajęcia wyrównawcze i korekcyjne.
Organizację tych zajęć proponują wychowawcy klas a zatwierdza dyrektor
Szkoły .
2. Dla uczniów z uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku zasady
udzielania opieki i pomocy z udziałem nauczycieli , rodziców i uczniów
określane są indywidualnie dla każdego ucznia.
3. Z tytułu zdarzeń losowych lub szczególnych uwarunkowań rodzinnych
szkoła – przy udziale instytucji i organizacji – stara się zapewnić im do-
raźną pomoc materialną.
§ 31
1. Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły pełnione są dy-
żury nauczycielskie .Harmonogram dyżurów ustala komisja rady pedagogi-
cznej, przestrzegając następujących zasad:
a) dyżury rozpoczynają się 20 minut przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych i pełnione są w szatni i na korytarzach,
b) w czasie przerw lekcyjnych na górnym i dolnym korytarzu pełnią dyżury
nauczyciele wspólnie z nauczycielami jeden nauczyciel, a korytarzu dwóch
nauczycieli, jeżeli warunki atmosferyczne na to pozwalają uczniowie w
czasie przerw mogą przebywać na płycie od strony południowej, wtedy dy-
żur pełni tam jeden z nauczycieli z dolnego korytarza.
2. Pracownicy administracji i obsługi są zobowiązani do natychmiastowego re-
agowania na wszystkie przejawy zachowania uczniów mogące stanowić za-
grożenie dla ich bezpieczeństwa i zdrowia oraz informować nauczycieli.
3. Podczas zajęć poza terenem szkoły i na czas trwania wycieczek nauczyciele
organizatorzy zapewniają sobie pomoc rodziców uczniów, aby na każde 10
dzieci przypadała jedna dorosła osoba. Nie zmienia to zasady odpowiedzia-
lności nauczycieli za bezpieczeństwo wszystkich dzieci.
§ 32
W czasie specjalistycznych zajęć nadobowiązkowych, imprez sportowych itp.
opiekę nad uczniami oprócz nauczycieli mogą sprawować instruktorzy, z któ-
rymi została zawarta umowa na prowadzenie tych zajęć.
§ 33
W czasie zajęć organizowanych przez samych uczniów jednego lub kilku od-
działów tej samej klasy, takich jak np.: ćwiczenia sportowe, oglądanie filmu
Video, itp. Opiekę nad uczniami na terenie szkoły może sprawować jeden ( lub
kilku) z rodziców wszystkich uczniów uczestniczących w tych zajęciach w formie pisemnego oświadczenia. Na zorganizowanie tego typu zajęć zgodę wy-
rażania dyrektor szkoły.
§ 34
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczegółowej opiece wychowawczej
Jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą.
§ 35
Funkcję wychowawcy dyrektor szkoły powierza nauczycielowi, który - jeżeli
Nie zajdą szczególne okoliczności – może uczyć w tym oddziale w ciągu cyklu nauczania, tj. w klasie I- III.
§ 36
1. Rodzice uczniów każdego oddziału, a także uczniowie klas mogą wystąpić do
Dyrektora Szkoły z wnioskiem o zmianę wychowawcy. Wniosek na piśmie,
wraz z uzasadnieniem, powinien być podpisany przez minimum 2/3 rodziców
rodziców lub uczniów danego oddziału. Po otrzymaniu wniosku Dyrektor
Szkoły jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego
wciągu 14 dni od otrzymania wniosku i poinformować zainteresowanych
ozajętym stanowisku.
2. W przypadku, gdy uzasadnienie wniosku, o którym mowa w pkt.2 nie znajdu-
je potwierdzenia w faktach, Dyrektor Szkoły; może wykazać wnioskodaw-
com brak podstaw do prowadzenie postępowania wyjaśniającego i nie infor-
mować wychowawcy o wpłynięciu wniosku.
§ 37
Szczegółowe zasady oceniania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowiący załącznik do Statutu.
zasady klasyfikowania, promowania oraz wydawania świadectw regulują odrę-
bne przepisy MEN.
§ 38
Szkoła Podstawowa wydaje uczniom roczne świadectwa promocyjne a absol-
wentom świadectwo gimnazjum według wzorów ustalonych przez MEN
Rozdział V
Uczniowie
§ 39
1. Do szkoły uczęszczają uczniowie, mieszkający w jej obwodzie, po ukończe-
niu szkoły podstawowej.
§ 40
1. Na wniosek rodziców Dyrektor Szkoły publicznej, w obwodzie której dziecko
mieszka może zezwolić na spełnienie przez dziecko obowiązku szkolnego po-
za szkołą oraz określić jego warunki. Dziecko spełniające obowiązek szkolny
w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas
szkoły podstawowej lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów kla-
syfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę, której dyrektor zezwolił na ta-
ką formę spełnienia obowiązku szkolnego.
2. Warunki nauki dziecka poza szkołą określone przez dyrektora w zezwoleniu:
a) przedstawienie rodzicom i dziecku obowiązującego programu nauczania
przedmiotów ogólnokształcących do realizacji na poziomie danej klasy;
b) zobowiązanie rodziców do pełnej realizacji programu nauczania z poszcze-
gólnych przedmiotów;
c) sprawdzenie czy dziecko zrealizowało program nauczania na poziomie da-
nej klasy poprzez wyznaczenie i przeprowadzenie egzaminów klasyfikacy-
jnych z poszczególnych przedmiotów;
d) w przypadku uzyskania pozytywnych wyników z egzaminów klasyfikacy-
jnych dziecko otrzyma świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny poza szkołą zobowiązani
są do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w zezwoleniu.
§ 41
1. W uzasadnionych przypadkach do szkoły mogą uczęszczać także uczniowie
mieszkający poza jej obwodem. Przyjęcie dzieci spoza obwodu nie może po-
wodować istotnego pogorszenia warunków pracy szkoły.
2. Dzieci pracowników oświaty, na wniosek ich rodziców są przyjmowani do szkoły niezależnie od rejonizacji.
§ 42
1. Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzy-
mać zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzję w tym za-
kresie podejmuje dyrektor szkoły na zasadach w odrębnych przepisach.
§ 43
1. Uczeń jest skreślany z listy uczniów szkoły z końcem roku szkolnego w tym
roku kalendarzowym, w którym kończy 18 lat.
2. Uczeń, którego zachowanie w istotny sposób wpływa demoralizująco na in-
nych uczniów, jest skreślany z listy uczniów po ukończeniu 15 lat życia i
uzyskaniu decyzji kuratora oświaty o zwolnieniu ucznia z obowiązku szkol-
nego.
3. Skreślenie z listy uczniów, o którym mowa w pkt.2 następuje na podstawie
uchwały rady pedagogicznej.
§ 44
Obowiązki i prawa ucznia Gimnazjum określone są w regulaminie ucznia, z którym każdy uczeń szkoły zapoznawany jest na początku roku szkolnego.
1. Uczeń ma prawo do:
a) zapoznawania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów,
w szczególności z obowiązującym go zakresem wiadomości i umiejętno-
ści;
b) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnego z zasadami
higieny pracy umysłowej;
c) opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony i
poszanowania jego godności, ochrony przed wszelkimi formami przemocy
fizycznej lub psychicznej;
d) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wycho-
wania;
e) swobody w wyrażaniu myśli i przekonań, w szczególności dotyczących
życia szkoły oraz wyznanej relugii, przy zachowaniu zasady, że nie na-
rusza przy tym dobra innych osób;
f) rozwijania swych zainteresowań, zdolności i talentów na zajęciach lekcyj-
nych, pozalekcyjnych oraz poza szkołą,
g) sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny oraz stosowania znanych
mu kryteriów kontroli postępów w nauce i oceny jego zachowania zgodnie
z Wewnątrzszkolnym Regulaminem Oceniania;
h) powiadamiania go o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów
wiadomości ( klasówek) i takiego ich organizowania, aby nie było ich
więcej niż jeden w danym dniu i trzy w tygodniu;
i) odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw
świątecznych i ferii ( na czas ich trwania nie zadaje się prac domowych);
j) prawo przystąpienia do egzaminu klasyfikacyjnego lub sprawdzającego w
sytuacjach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
k) prawo odwołania się od jego zachowania w sytuacjach i na zasadach okre-
ślonych w szczegółowych kryteriach oceny zachowania ucznia, stanowią-
cych załącznik do statutu;
l) uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce;
m) korzystania z opieki zdrowotnej oraz poradnictwa i terapii pedagogicznej
i psychologicznej;
n) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych,
księgozbioru biblioteki i świetlicy, tak podczas zajęć lekcyjnych jak i po-
zalekcyjnych;
o) uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych
sportowych i rozrywkowych na terenie szkoły;
p) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzesza-
nie się w organizacjach działających w szkole.
2. Uczeń ma obowiązek:
a) uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności;
b) regularnie uczęszczać do szkoły i nie spóźniać się na lekcje, aktywnie
uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły;
c) godnie reprezentować szkołę;
d) podporządkować się regulaminom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady
pedagogicznej, organów samorządu uczniowskiego dotyczących spraw
szkoły, w szczególności zaś dotyczącym:
- korzystania z pracowni przedmiotowych , sali gimnastycznej, izb lekcyjnych
i innych pomieszczeń szkoły,
- utrzymania porządku i czystości w szkole,
- korzystania z boiska szkolnego,
- bezpiecznego spędzania przerw międzylekcyjnych,
- zmieniania obuwia,
e) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły,
zachowywać się zgodnie z zasadami kultury współżycia wobec nich i ko-
legów;
f) dbać o kulturę słowa w szkole i poza szkołą,
g) w miarę swoich możliwości pomagać kolegom w nauce,
h) chronić własne życie i zdrowie ( w szczególności wystrzegać się palenia
tytoniu i picia alkoholu),przestrzegać zasad higieny,
i) dbać o ład, porządek oraz minie szkolne własne i innych; w przypadku
wyrządzenia szkody powinien ją naprawić lub zrekompensować,
j) przedstawić wychowawcy usprawiedliwienie nieobecności w szkole,
zgodnie z obowiązującymi zasadami,
k) starać się o uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania według
obowiązujących w szkole kryteriów jego oceny,
l) przestrzegać postanowień statutu szkoły oraz ogólnie obowiązujących
przepisów prawa.
§ 45
1.Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróż-
nienia:
a) pochwałę wychowawcy wobec klasy,
b) pochwałę dyrektora wobec uczniów szkoły,
c) nagrodę rzeczową.
§ 46
1. Za szczególne osiągnięcia w nauce uczeń może otrzymać:
a) świadectwo z wyróżnieniem,
b) list pochwalny.
2. Kryteria otrzymania świadectwa z wyróżnieniem określają odrębne przepisy.
3. Uczeń kończący szkołę może otrzymać nagrodę Dyrektora Szkoły za wybitne
osiągnięcia w nauce i działalności społecznej na terenia szkoły.
§ 47
1. Za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych oraz naruszenie po-
rządku szkolnego uczeń może być ukarany:
a) upomnieniem wychowawcy wobec klasy;
b) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły,
c) upomnieniem lub naganą dyrektora wobec uczniów szkoły
d) przeniesieniem do równoległej klasy
e) przeniesieniem do innej szkoły,
Wymierzenie kar wymienionych w pkt. d) i e) następuje na podstawie uchwały
Rady Pedagogicznej.
2. O zastosowaniu kary wychowawca klasy powiadamia rodziców ucznia.
3. Za szczególnie rażące wykroczenia, które wobec dorosłych wiążą się z od-
powiedzialnością karną, uczeń może zostać przeniesiony do innej szkoły, na
podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
4. W przypadku rażącego naruszenia porządku szkolnego, dyrektor szkoły wzy-
wa rodziców ucznia do szkoły i zawieszenia go w prawach ucznia do czasu
pełnego wyjaśnienia wszystkich okoliczności wykroczenia i ewentualnego
podjęcia decyzji przez Radę Pedagogiczną. Zawieszenie w prawach ucznia
nie powinno przekraczać dwóch tygodni.
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 48
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą.
Przekazuje uczniom wiadomości zgodnie z obowiązującymi programami na-
czania .Szanuje godność ucznia i respektuje jego prawa. W szczególnosci:
· Realizuje zadania wynikające z planu pracy- dydaktyczno- wychowa-
wczej szkoły,
· Wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań
· Realizuje obowiązujący w szkole program nauczania,
· Stosuje twórcze i nowoczesne metody nauczania i wychowania,
· Odpowiada za jakość i wyniki swojej pracy,
· Odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece uczniów,
· Podnosi systematycznie swoje kwalifikacje zawodowe przez aktywne uczestnictwo w formach doskonalenia zawodowego w szkole i poza nią,
· Dba o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych, wykorzystywanie literatury pomocniczej i popularnonaukowej oraz troszczy się o estetykę pomieszczeń,
· Ocenia systematycznie pracę uczniów, kierując się obiektywizmem i sprawiedliwością, zaś na prośbę ucznia lub jego rodziców uzasadnia ustnie swoje oceny,
· Stara się eliminować przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów,
· Współpracuje z rodzicami w kształceniu i wychowaniu ich dzieci,
· Systematycznie prowadzi dokumentację szkolną według obowiązujących zasad,
· Realizuje zalecenia pohospitacyjne i powizytacyjne,
· Bierze czynny udział w pracach rady pedagogicznej i realizuje postanowienia i uchwały,
· Współpracuje ze społecznymi organami szkoły i realizuje postanowienia podjęte w ramach ich kompetencji
· Inicjuje i organizuje imprezy o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno- sportowym,
Realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora szkoły.
§ 49
1. Wychowawca klasy pełni zasadniczą rolę w systemie wychowawczym szkoły
Jest animatorem życia zbiorowego uczniów, ich powiernikiem i mediatorem
W rozstrzyganiu wszelkich kwestii spornych:
2. Wychowawca w szczególności :
a) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowa-
nków;
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące ze-
spół,
- w klasach I- III ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach do
swojej dyspozycji;
c) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnia z nimi i
koordynuje ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także
wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
d) współpracuje z biblioteką szkolną w zakresie rozwijania i obserwacji czy-
telnictwa wśród uczniów, pomaga w egzekwowaniu postanowień regula-
minu biblioteki,
e) utrzymuje systematyczny kontakt z rodzicami uczniów, udziela informa-
cji, porad i wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów dzieci;
w tym celu:
- minimum jeden raz w m-cu jest do dyspozycji rodziców w godzinach
ustalonych w planie pracy szkoły,
- w miarę potrzeb organizuje indywidualne spotkania z rodzicami prze-
gając zasady, że od faktu( przyczyny) będącego tematem rozmowy do
jej odbycia nie powinno upłynąć więcej niż 7 dni;
f) w uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę rodzicom na zaniedbywanie
przez nich obowiązków wobec dziecka;
g) włącza rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
h) rozpoznaje warunki życia i nauki swoich wychowanków;
i) rozpoznaje sposoby spędzania wolnego czasu przez uczniów, którzy
wymagają szczególnej opieki i działań profilaktycznych przeciwdziałają-
cych niedostosowaniu społecznemu;
j) kontroluje realizację obowiązku szkolnego przez swoich wychowanków;
k) otacza opieką dzieci specjalnej troski;
l) pomaga w organizacji i bierze udział w życiu kulturalnym klasy;
m) systematycznie ocenia sytuację wychowawczą w klasie, podejmując sto-
sowne działania wychowawcze;
n) przedkłada sprawozdania z postępów klasy na posiedzeniach rady peda-
gogicznej;
o) systematycznie i terminowo prowadzi dokumentację klasy;
p) jest odpowiedzialny za wyposażenie i estetykę powierzonej mu izby lek-
cyjnej,
3. Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej
ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
§ 50
1. Nauczyciel – bibliotekarz wykonuje specjalistyczne zadania na swoim sta-
nowisku pracy, dostosowując formy ich realizacji do wieku i rozwoju inte-
lektualnego uczniów i środowiska, a w szczególności:
1) zgodnie z potrzebami czytelników i możliwości finansowymi szkoły gro-
madzi zbiory biblioteki, dokonuje ich ewidencji oraz opracowania bibliote-
cznego,
2) gromadzi i udostępnia czasopisma dziecięco – młodzieżowe, popularno -
- naukowe i pedagogiczne oraz środki audio – wizualne ( płyty i slajdy, taśmy
video i magnetofonowe);
3) systematycznie rozbudowuje i uzupełnia swój warsztat pracy, gromadząc
specjalistyczny księgozbiór, pomoce dydaktyczne do przysposobienia biblio-
tecznego oraz prowadząc kartotekę bibliograficzną, dotyczącą pracy bilblio-
teki;
4) udostępnia zbiory biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych do domu
( stosując wolny dostęp do półek), wypożyczeń na miejscu oraz wypożyczeń
kompletów do pracowni przedmiotowych;
5) rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów, związane z nauka szkolną i
indywidualnymi ich zainteresowaniami;
6) prowadzi indywidualne rozmowy na temat książek, zachęca do świadomego
wyboru lektury i do jej planowania;
7) udziela informacji bibliotecznych bibliograficznych i tekstowych, informuje
o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych;
8) prowadzi różne formy wizualnej informacji o książce i bibliotece, np. wy-
stawki tematyczne i wystawki książek;
9) prowadzi przysposobienie biblioteczne uczniów w formie pracy indywidu-
alnej oraz grupowej ( zgodnie z tematyką ,, Programu przysposobienia czy-
telniczego uczniów”)
10)udziela pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej i wychowaw-
czej, zwłaszcza przez współdziałanie z nimi w przygotowaniu uczniów do
samodzielnej pracy umysłowej i samokształcenia;
11)informuje nauczycieli o czytelnictwie uczniów w indywidualnych rozmo-
wach i analizy stanu czytelnictwa prezentowane na posiedzeniach rady peda-
gogicznej;
12) współdziała z nauczycielami przedmiotów, wychowawcami w rozpoznawa-
niu uzdolnień i zainteresowań uczniów, ich osiągnięć oraz określaniu przy-
czyn ich trudności w nauce i zaburzeń w zachowaniu;
13) prowadzi zapis wypożyczeń, umożliwiający kontrolę obiegu materiałów
bibliotecznych i aktywności czytelniczej uczniów oraz statystykę okresową,
służącą sprawozdawczości, ocenie pracy biblioteki i stanu czytelnictwa
uczniów,
14) opracowuje roczne plany pracy biblioteki, uwzględniając wnioski nauczy-
cieli przedmiotów, wychowawców i zespołów samokształceniowych;
15) systematycznie konserwuje zbiory, stosując różne zabiegi, chroniące przed
ich przedwczesnym zużyciem;
16) dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych, prowadząc od-
powiednią dokumentację;
2. Wychowawca świetlicy wspiera realizację zadań dydaktycznych, wychowa-
wczych i opiekuńczych szkoły w odniesieniu do najmłodszych uczniów, a
w szczególności:
a) zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa,
b) dba o rozwój osobowości dziecka, zwracając szczególne zainteresowania i
predyspozycje,
c) organizuje zajęcia wychowawcze stosując twórcze i nowoczesne metody
pracy,
d) pomaga dzieciom w odrabianiu lekcji;
e) dba o wyposażenie świetlicy umożliwiające prawidłową organizację zajęć i
zabaw, wnioskuje w sprawie jego wzbogacenia, troszczy się o estetykę pomie-
szczeń świetlicy;
f) opiekuje się dziećmi w czasie spożywania przez nie śniadania na świetlicy
szkolnej;
g) informuje o swych spostrzeżeniach dotyczących dziecka , jego rodziców i
wychowawcę klasy;
h) prowadzi dokumentację zajęć grupy wychowawczej powierzonej jego opiece.
§ 51
Zasady etyki zawodowej, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy
wynagradzania, a także szczególne i obowiązki nauczycieli określają odrębne
przepisy.
§ 52
1.W szkole są zatrudnieni pracownicy administracji i obsługi. Ich podstawo-
wym zdaniem jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, jako instytucji
publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor szkoły.
2.Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne prze-
pisy.
3.Pracownicy administracji i obsługi są zobowiązani do prezentowania uczniom
szkoły przykładnej kultury osobistej i taktu. W szczególności niedopuszczalne
jest obrażanie godności osobistej ucznia.
Rozdział VII
Rodzice
§ 53
Zgodnie z Kodeksem Rodzinnym i Opiekuńczym, a także z Międzynarodową
Konwencją Praw Dziecka, rodzice ponoszą odpowiedzialność za kształcenie i
wychowanie swych dzieci.
§ 54
Do podstawowych obowiązków rodziców ( opiekunów) dziecka, wynikają-
cych z ustawowego obowiązku szkolnego, należy:
1. Zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
2. Zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć
szkolnych.
§ 55
Zapewnienie spójnego oddziaływania rodziców i szkoły na dziecko - ucznia
szkoły wymaga współpracy rodziców ze szkołą, w której rodzice mają prawo do
1) Zapoznania się z programem nauczania, zakresem wiadomości i umiejętności
przewidywanych do opanowania w danej klasie a także wymaganiami i spe-
cyficznymi metodami nauczania nauczycieli poszczególnych przedmiotów
2) zapoznania się z planami pracy szkoły i wychowawcy klasy, do której uczę-
szcza dziecko, a także zgłaszania własnych propozycji i wniosków do tych
planów;
3) Zapoznanie się z Wewnątrzszkolnym systemem oceniania;
4) Zapoznanie się ze szczegółowymi kryteriami oceny zachowania ucznia
5) Możliwości uzyskania co najmniej raz w miesiącu informacji o bieżących
postępach ucznia, a także niezwłocznej informacji o znaczących trudnościach
w nauce lub niewłaściwym zachowaniu;
6) Uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznaniu przyczyn i tru-
dności wychowawczych i w nauce oraz doborze metod udzielania dziecku
pomocy;
7) usprawiedliwiania nieobecności ucznia w szkole spowodowanej chorobą do 3
dni lub innymi poważnymi przyczynami;
8) występowania z wnioskami dot. Egzaminu klasyfikacyjnego lub sprawdzają-
cego, ustalenia indywidualnego programu lub toku nauki, a także innych
spraw swego dziecka.
§ 56
Do podstawowych obowiązków rodziców należą:
1 Kształtowanie atmosfery rzetelnej nauki, zapewnienie dziecku właściwych
wzorów postępowania w zgodności z podstawowymi normami etycznymi, a
w szczególności aktywne uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów wycho-
wawczych i trudności w nauce;
2. Udział w wywiadówkach i innych zebraniach rodziców organizowanych
przez szkołę, a także niezwłoczne reagowanie na prośby nauczycieli o indy-
widualną rozmowę a sprawie ucznia;
3. Zapewnienie dziecku usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach szkol-
nych;
4. Każdy z rodziców ma obowiązek reagować na przejawy niewłaściwego za-
chowania uczniów w szkole i poza jej terenem, niezwłocznie sygnalizować
dyrekcji szkoły lub wychowawcy zachowań uczniów świadczących o moż-
liwości wystąpienia indywidualnych lub grupowych niedostosowań społe-
cznych.
§ 57
W miarę swych umiejętności i możliwości rodzice obowiązani są:
1. Wspierać proces nauczania i wychowania oraz wzbogacać go np.przez:
a) udział w niektórych zajęciach szkolnych, wycieczkach, projekcjach filmo-
wych, imprezach klasowych i szkolnych,
b) prowadzenie – w uzgodnieniu z nauczycielem - zajęć lekcyjnych lub wy-
chowaczych na wybrane specjalistyczne tematy ,
c) prowadzenie lub udzielanie pomocy nauczycielom w prowadzeniu specjali-
stycznych kół zainteresowań ,
d) pełnienie dyżurów opiekuńczych w czasie zajęć organizowanych przez sa-
mych uczniów, po wyrażeniu na to zgody przez rodziców wszystkich ucz-
niów, uczestniczących w tych zajęciach:
2. Troszczyć się o dobre imię szkoły.
3. Dbać o materialne warunki funkcjonowania szkoły oraz wskazywać i wyko-
rzystywać możliwości ich poprawiania.
§ 58
Rodzice obowiązani są respektować uchwały rady rodziców podjęte w ramach
ich kompetencji stanowiących.
Rozdział VIII
Zasady gospodarki finansowej szkoły
§ 59
Szkoła jest samodzielnie bilansującą jednostką budżetową, prowadzącą gospodarkę finansową i materiałową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 60
Dyrektor Szkoły administruje powierzonym mu majątkiem, odpowiada za jego właściwe zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie.
§ 61
W celu zapewnienia obsługi administracyjno - gospodarczej zatrudnia pracowników administracji i obsługi na zasadach uregulowanych odrębnymi przepisami.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 62
1. Statut szkoły obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społecz-
ności szkolnej: uczniów, rodziców i nauczycieli.
2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych usta-
la się następujące zasady:
a) rodzice dzieci rozpoczynających naukę w szkole na pierwszych zebraniach
b) nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole otrzymuje pełen tekst statutu
przy podpisywaniu umowy o pracę,
3. Statut szkoły znajduje się w bibliotece szkolnej i w pokoju nauczycielskim i
u Dyrektora szkoły i jest udostępniony wszystkim zainteresowanym osobom.
§ 63
Zmiany w niniejszym Statucie są zatwierdzone w drodze uchwały Rady Pedagogicznej.
O zmiany w Statucie szkoły mogą występować organy szkoły.
§ 64
Integralną część Statutu stanowią załączniki:
1. Regulamin rady Pedagogicznej
2. Regulamin Rady Rodziców
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania
4. Plan pracy wychowawczej
5. Regulamin Samorządu Uczniowskiego
6. Regulamin Ucznia
7. Regulamin biblioteki szkolnej
|