STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Im. Adama Mickiewicza
W PRZECISZEWIE
Niniejszy statut opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej Szkoły Podstawowej młodzieży /Dz. Urz. MEN nr 14 poz. 129/. Ilekroć Ilekroć w statucie jest mowa, bez bliższego określenia o „Ustawie” należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 r. poz. 425 oraz z 1992 r. Dz. U. nr 26 poz. 113 i Dz. U. nr 55 poz. 254.
Nazwa szkoły.
§ 1. 1. Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Przeciszewie.
§ 2. 1. Organ prowadzący szkołę: gmina Staroźreby
3. 1. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Kuratorium Oświaty w Płocku
4. Szkoła jest publiczną.
5. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole zgodnie z przepisami w sprawie
ramowych planów nauczania trwa 6 lat.
Cele i zadania szkoły.
§ 3. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na
jej podstawie, w szczególności:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub świadomego wyboru zawodu,
3) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
§ 4. 1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez obchody świąt narodowych, rocznic, organizowanie nauki religii w szkole, umożliwia uczestnictwo w rekolekcjach wielkopostnych.
2. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
w oparciu o inne przepisy szczegółowe.
3. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi
uczęszczającymi do szkoły, poprzez ustalenie specjalnych dyżurów i specjalnych form pomocy tym uczniom pod kierunkiem wychowawcy klasy.
4. Szkoła umożliwia rozwój zainteresowań uczniów, poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych, stosownie do posiadanych środków finansowych – zgodnie z Rozporządzeniem ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach /Dz. Urz. MEN nr 14 poz. 128/.
1) od chwili przyjęcia ucznia do szkoły znajduje się on pod opieką nauczyciela,
2) podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia,
3) opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawuje nauczyciel opiekun zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych /Dz. U. nr 65 poz. 331/. Opiekunów wycieczki wyznacza dyrektor szkoły , spośród nauczycieli uczących w danej klasie z uwzględnieniem wychowawcy klasy.
4) W czasie przerw międzysekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele dyżurni, według ustalonego porządku w tygodniowym rozkładzie zajęć, zgodnie z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa. Nauczyciel dyżurny rozpoczyna dyżur o godz. 745 a kończy nie wcześniej niż 10 minut po ostatnim ze swoich zajęć dydaktycznych. W razie nieobecności dyżurującego nauczyciela dyrektor wyznacza innego nauczyciela dyżurującego. Od pełnienia dyżurów zwolniony jest dyrektor szkoły.
§ 5. 1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece
wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności przez cały tok nauczania w kl. I – III oraz w kl. IV – VI wychowawca prowadzi swój oddział.
3. Zmiana wychowawcy następuje w przypadku:
- przejścia nauczyciela wychowawcy na emeryturę (rentę),
- udzielenia nauczycielowi płatnego urlopu na leczenie się, choroby nauczyciela (wychowawcy) lub innej usprawiedliwionej nieobecności powyżej 1 – go miesiąca.
4. Jeśli przewidywany okres nieobecności wychowawcy nie przekracza 1 – go miesiąca opiekę wychowawczą nad klasą sprawuje nauczyciel, który zastępuje nieobecnego nauczyciela lub /kl. I – III/, inny wyznaczony przez dyrektora nauczyciel.
5. Wychowawca klasy, na umotywowany pisemny wniosek rodziców danej klasy lub uczniów powyżej 50 % po uprzednim wysłuchaniu wnioskodawców i nauczyciela wychowawcy, może być przez dyrektora zmieniony, ale tylko z poważnych zarzutów, jeżeli nie realizuje postanowień statutu w części dot. obowiązków wychowawcy klasy.
Organy szkoły.
§ 6. 1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły
2) rada pedagogiczna
3) rada rodziców
4) samorząd uczniowski
2. Kompetencje organów określa ustawa.
3. Dyrektor szkoły koordynuje współdziałanie organów szkoły i rozwiązuje
spory między nimi.
1) Każdy z organów szkoły działa swobodnie i podejmuje decyzje w granicach swoich kompetencji określonych ustawą. Cele wspólne organów szkoły są realizowane po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły.
2) Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
Sprawy dotyczące sporów między uczniami, między uczniem a nauczycielem lub między organami są rozpatrywane przy udziale wszystkich zainteresowanych stron, sytuacje konfliktowe rozstrzyga dyrektor szkoły i rada pedagogiczna podejmując na zebraniu uchwałę dotyczącą danej sprawy. Spór między dyrektorem a innymi organami działającymi w szkole rozstrzyga się na zebraniu, którego uczestnikami są zainteresowane strony, a rolę mediatora pełni osoba uznana przez strony konfliktu za odpowiednią do prowadzenia danej sprawy.
3) Bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach zapewnia dyrektor szkoły.
4) Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej powołuje szkolną komisję do spraw pomocy materialnej na okres roku szkolnego.
4. Do zadań i obowiązków dyrektora szkoły należy:
1. Przygotowanie projektów następujących dokumentów:
- projektu organizacji pracy szkoły
- rocznego planu pracy szkoły w części dotyczącej działalności opiekuńczo – wychowawczej
- harmonogram dyżurów nauczycieli
- informacji i stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym
2. Kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
3. Współpraca ze szkolną służbą zdrowia, z rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
4. Organizacja zastępstw i dyżurów podczas nieobecnych w pracy nauczycieli.
5. Sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, organizacja opieki i pomocy dla nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie.
6. Sprawowanie opieki nad wszystkimi uczniami w szkole, stwarzanie im bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz warunków do harmonijnego ich rozwoju.
7. Przewodniczenie posiedzeniom rady pedagogicznej, realizacja uchwał rady rodziców i rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji.
§ 7. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształcenia dzieci.
1. Szkoła organizuje trzy stałe spotkania z rodzicami (wywiadówki) w ciągu roku szkolnego:
- w okresie półrocza – około 30 stycznia
- śródsemestralne, po 15 listopada, po 15 kwietnia.
W czasie spotkań (wywiadówek) szkoła udziela wszelkich informacji w sprawie zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w klasie i szkole osiągnięć uczniów, niepowodzeń przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.
Szkoła umożliwia prowadzenie dyskusji na tematy wychowawcze. Wszelkich informacji udziela wychowawca klasy, nauczyciel danego przedmiotu, dyrektor szkoły.
2. Wychowawca klasy udziela dodatkowo informacji w ramach kontaktów indywidualnych z rodzicami każdego dnia, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Organizacja szkoły.
§ 8. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno –
wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 9.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym
roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz przyznanych szkole środków finansowych i zatwierdzony przez organ prowadzący do 30 maja danego roku.
2. Arkusz organizacji szkoły uwzględnia w szczególności liczbę
pracowników szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych.
§ 10. 1. Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów,
którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania.
2. W szkole utworzony jest oddział przedszkolny, realizujący program
wychowania przedszkolnego.
§ 11. 1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć
dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III ustala
nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć o którym mowa w art. 27.
§ 12. 1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno –
wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, w uzasadnionych przypadkach
dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując tygodniowy czas zajęć utrwalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 13. 1. Szkoła dokonuje podziału oddziałów na grupy na zajęciach
wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych
i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów lub mniej niż
30 uczniów podziału na grupy na zajęciach o których mowa w pkt. 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są
w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 14. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć
nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 10 uczniów.
Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej nie może przekroczyć 12 osób.
§ 15. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli
oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli.
§ 16. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia gorącego posiłku
(herbata, drożdżówka, gorąca zupa).
§ 17. 1. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.
2. Księgozbiór szkolny służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zajęć
dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatowemu pracy
nauczyciela. Z księgozbioru szkolnego mogą korzystać: uczniowie,
nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
3. Sposoby korzystania z biblioteki określa regulamin sporządzony przez
nauczyciela prowadzącego bibliotekę.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów po zakończeniu
zajęć lekcyjnych lub przed ich rozpoczęciem.
5. Ksiegozbiór szkolny umożliwia:
· Gromadzenie i opracowywanie zbiorów
· Korzystanie ze zbiorów i wypożyczanie ich poza szkołę.
· Prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.
6. Godziny pracy nauczyciela prowadzącego bibliotekę umieszczone są
w tygodniowym rozkładzie zajęć lekcyjnych.
7. W przypadku nieobecności nauczyciela prowadzącego bibliotekę
zawiesza się wypożyczanie zbiorów z księgozbioru szkolnego.
§ 18. 1. Dla uczniów dowożonych i odjeżdżających szkoła organizuje zajęcia
opiekuńcze w ramach zajęć świetlicowych.
2. Obowiązki nauczyciela sprawującego opiekę nad uczniami oczekującymi na
rozpoczęcie lekcji i odjazd autobusu.
a) opieka nad uczniami oczekującymi na autobus po zakończonych zajęciach w formie pomocy przy odrabianiu prac domowych lub w formie zabawy, gier świetlicowych lub oglądanie telewizji,
b) doprowadzenie uczniów do autobusu rozwożącego uczniów.
§ 19. 1. Do realizacji celów statutowych szkoła posiada:
· pomieszczenia do nauki (sale lekcyjne), klasopracownie
· pokój nauczycielski
· boisko szkolne
· pomieszczenia gospodarcze
· szatnię (tylko do zmiany wierzchniej odzieży).
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
§ 20. 1. Szkoła zatrudnia nauczycieli i pracowników obsługi (sprzątaczka,
palacze sezonowi).
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników o których mowa w
ust. 1 określają odrębne przepisy.
§ 21. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz
jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwa powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zadania nauczyciela:
1) realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach, zespołach,
2) wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej. Wnioskuje o jego wzbogacanie lub modernizację do dyrektora szkoły,
3) wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
4) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb,
5) bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów,
6) bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę,
7) prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu lub koła zainteresowań.
3. Prawa nauczyciela:
1) decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
2) jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół – decyduje o treści programu koła lub zespołu,
3) decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępu swoich uczniów,
4) decyduje o ocenie zachowania swoich uczniów,
5) wnioskuje w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.
4. 1) Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły i organem
prowadzącym szkołę za:
- poziom wyników dydaktyczno – wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków w jakich działał
- stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych.
2) Nauczyciel odpowiada służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie
cywilnie lub karnie za:
- tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,
- zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły a wynikające z nieporządku braku nadzoru i zabezpieczenia.
§ 22.1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad
uczniami, a w szczególności:
1) programuje i organizuje proces wychowania w powierzonej klasie (oddziale), przygotowuje ją do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
2) rozwiązuje konflikty w zespole a także między wychowankami a społecznością szkoły,
3) aktywizuje swoich wychowanków w kierunku samowychowania i samorządności
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami,
5) ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania. Włącza rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy. Odbywa nie mniej niż 3 zebrania z rodzicami w ciągu roku,
6) współdziała z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków, doradztwa dla ich rodziców,
7) prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne),
8) o przewidzianym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem okresu (rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych). W tym celu prosi rodziców (prawnych opiekunów) do szkoły, informuje o powyższym i dokonuje wpisu do dziennika (tabela – kontakty z rodzicami). Przyjętą informację rodzice potwierdzają podpisem. W przypadku, gdy rodzice nie zgłoszą się do szkoły, informację przesyła się pocztą, pozostawiając kopię w dokumentacji szkoły. O przewidywanych dla ucznia stopniach semestralnych (końcoworocznych) wychowawca informuje ucznia i rodziców (opiekunów) na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym semestralnym (końcoworocznym).
9) Wychowawcy klas zobowiązani są honorować usprawiedliwienie pisane przez rodziców (prawnych opiekunów dzieci) i nie wymagać przedkładania w szkole zaświadczenia lekarskiego jako dokumentu usprawiedliwiającego nieobecność ucznia na zajęciach lekcyjnych.
10) Wewnątrzszkolny System Oceniania.
1. Rada Pedagogiczna w oparciu o zarządzenie nr 29 MEN z dnia 24.09.1992 r. z późniejszymi zmianami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży oraz przeprowadzenia egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych może podjąć uchwałę o warunkowym promowaniu ucznia, jeśli spełnia następujące kryteria:
a) otrzymał roczny stopień ndst. lub nie był klasyfikowany z jednego obowiązującego przedmiotu nauczania, a z pozostałych przedmiotów otrzymał stopnie co najmniej dopuszczajace,
b) ze sprawowania ma ocenę co najmniej dobrą,
c) frekwencja na zajęciach nie budzi zastrzeżeń,
d) nauczyciel uczący przedmiotu wyraża pozytywną opinię o możliwości uzupełnienia wiadomości przez ucznia w czasie ferii,
e) na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej uczeń zagrożony był co najwyżej trzema stopniami nast.,
f) wniosek o promocję warunkową wysuwa wychowawca w porozumieniu z nauczycielem przedmiotu,
g) uczeń może być promowany warunkowo tylko 1 raz w cyklu kształcenia.
2. Uprawnienia nauczycieli wychowawców:
a) współdecyduje z samorządem klasy z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkoły lub dłuższe okresy,
b) ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno – pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę,
c) ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych, materialnych swoich wychowanków do służby zdrowia i dyrektora szkoły,
d) ma prawo ustawić (przy współpracy z klasą i szkolną radą rodziców) własne formy nagradzania i motywowania wychowanków.
3. Odpowiedzialność nauczycieli wychowawców:
Nauczyciel wychowawca odpowiada identycznie jak każdy nauczyciel, a oprócz tego:
- służbowo przed dyrektorem za osiągniecie celów wychowania w swojej klasie,
- za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy,
- za poziom pomocy i opieki indywidualnej dla swoich wychowawców będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno – wychowawczej.
4. Szczególną formą pomocy merytorycznej i metodycznej w pracy początkującym nauczycielom – wychowawcom zapewnia dyrektor szkoły lub wskazany inny doświadczony nauczyciel wychowawca.
Uczniowie szkoły.
§ 23. 1. Do szkoły uczęszczają w zasadzie uczniowie od 7, ale nie wcześniej niż od
6 roku życia. Obowiązek szkolny realizują do 18 roku życia.
2. Uczeń uczęszczający do szkoły ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,
c) życzliwego, przedmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
d) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczy życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
e) rozwijania zainteresowań zdolności i talentów,
f) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
g) korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego,
h) pomocy w przypadku trudności w nauce,
i) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
j) wpływanie na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszenie się w organizacjach działających w szkole.
3. 1. Uczeń uczęszczający do klasy ma obowiązek przestrzegania postanowień
zawartych w statucie,
2. systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu
szkoły,
3. przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów,
nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4. dbać o własne zdrowie, życie i higienę oraz rozwój,
5. dbać o własne dobro, ład i porządek w szkole.
§ 24. 1. Za przestrzeganie przez uczniów postanowień statutu wzorowe zachowanie,
bardzo dobre wyniki w nauce, pracy pozalekcyjnej, osiągnięcia w konkursach przedmiotowych szkoła ustala następujące rodzaje nagród:
1) pochwała wychowawcy klasy wobec klasy,
2) pochwała wychowawcy klasy wobec rodziców,
3) pochwała dyrektora wobec szkoły,
4) dyplom dla ucznia,
5) list pochwalny do rodziców (opiekunów),
6) nagroda książkowa.
Nagrody w pkt. 4, 5, 6 przyznaje Rada Pedagogiczna.
2. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu, naganne zachowanie szkoła ustala kary:
1) upomnienie wychowawcy,
2) nagana wobec klasy,
3) nagana wobec uczniów szkoły,
4) nagana pisemna wobec rodziców,
5) skreślenie z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej szkoły, za zgodą Kuratorium Oświaty, chyba że uczeń ukończył 18 lat oraz Kurator Oświaty zwolnił tego ucznia od spełnienia obowiązku szkolnego.
3. Decyzję o ukaranie ucznia podejmuje wychowawca klasy, dyrektor,
a w przypadkach 4, 5, 6 Rada Pedagogiczna, po dokładnym ustaleniu winy ucznia.
4. Szkoła informuje rodziców (opiekunów) opiekunów przyznanej mu nagrodzie lub
zastosowaniu wobec niego kary.
5. Uczeń ma prawo w ciągu 3 dni od ukarania odwołać się do dyrektora szkoły.
§ 25. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 26. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej
określają odrębne przepisy.
Statut opracowano i uchwalono przez Radę Pedagogiczną.
|